رسانه خانۀ زیست شناسی

به بهانه بزرگداشت «حسن سالاری»، در دانشگاه تهران

۱۲ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 به بهانه بزرگداشت «حسن سالاری»، در دانشگاه تهران

مروج شایسته علم
_ ✳ به بهانه بزرگداشت «حسن سالاری»، در دانشگاه تهران
سه شنبه، ۲۹ بهمن/ 
پردیس دانشکده علوم
سالن دهشور / ساعت ۱۶-۱۸ ✍ به قلم دکتر علی فرازمند
استاد ژنتیک دانشگاه تهران حسن سالاری، نویسنده و مترجم پرکار و اندیشمند، در حادثه ای غم بار زندگی را بدرود گفت و از میان دوستدارانش رفت. 

انگار دفتر رویدادها و ماجراهای غم بار دی ماه ۹۸ برگ مرگ این عزیز عاشق علم و گسترش آن را نیز کم داشت. 

نگارنده جز چندین بار دیدار در مناسبت های مختلف در آموزش و پرورش، موسسه و انتشارات فاطمی و یکی، دو جای دیگر سابقه همفکری یا همکاری با ایشان را نداشت، ولی ناظر فعالیت های بی بدیل و پایان ناپذیر او بود و آنها را می ستود.

علاوه بر ماهیت کارهای زیاد و متنوعی که همه در یک کلام ترویج علم به شمار می روند، انتخاب و استمرار شادروان سالاری در این کار سخت و مفید به حال جامعه مثال زدنی است.

با توجه و مرور زندگی نامه مختصر ایشان در سایت جزیره دانش که خود از موسسانش بوده است، آسان می شود دید که اگر اسیر فریب جاه و جمال موفقیت های روزمره و داوری دیگران شده بود، با توانایی ها و موقعیت هایی که داشت، از راه های مرسوم می توانست به نام و نانی که به طور مرسوم دست یافتنی و از جانب بسیاری ستودنی است، دست یابد.می توانست در همان مراکز آموزشی دولتی که با آنها همکاری داشت، تن به روزمرگی برنامه های جاری آنها بسپارد و نامی دیگر یابد.

با دو، سه سال تحصیل رسمی بیشتر به کسوت هیئت علمی مراکز آموزشی درآید و به عنوان استاد دانشگاه بر خود ببالد یا در سراب فعالیت های کمک آموزشی موسساتی درغلتد که حوزه کارشان به اصطلاح آماده سازی خیل عظیم علاقه مندان راهیابی به دانشگاه و آموزش عالی است، به نان و نوایی بادآورده برسد. 

او علاوه بر کار و فعالیت نوشتاری دائمی در تالیف و ترجمه در سایت جزیره دانش نیز کارهای مشابه را توسعه بخشید و انبوه مخاطبان خود را در لذت فراگیری دانش از راه های غیررسمی بهره مندتر کرد.  آموزش غیررسمی و خارج از چارچوب برنامه های آموزش و پرورش و دانشگاه قلمروی است که پویندگان واقعی آن و درست تر اینکه آنهایی که با آگاهی از سرشت و ضرورت کار عاشقانه در این راه قدم می گذارند، نادرند.

در دنیایی که علم تخصصی و تخصصی تر می شود، فهم آن نه تنها از دسترس عموم دورتر و دورتر می شود، بلکه اغلب خود متخصصان نیز از درک و فهم کامل حوزه های فعالیت یکدیگر دور می مانند، کار مروجان دانشمند علم، روزبه روز دشوارتر ولی با اهمیت تر می شود.

ادامه مطلب در پیج اینستاگرام خانه زیست شناسی

لطفا لینک زیر را کلیک کنید.

https://www.instagram.com/p/B8bc2xKHwml/?utm_medium=copy_link


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.