رسانه خانۀ زیست شناسی

کروموزوم ۲۱

۰۹ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کروموزوم ۲۱

درسته که برای شناسایی بهتر کروموزوم22 , رفتیم فیلادلفیای امریکا، اما هیچ لزومی نداره واسه همه کروموزوم ها چشم مون به بلاد خارجه باشه!!  برای معرفی متفاوت تر و دلچسب تر کروموزوم 21 میریم به سیرجان، یکی از شهرهای استان کرمان....  جایی که برای اولین بار تیم فوتبال گل گهر سیرجان با تیم 47 کروموزومی ها مسابقه فوتبال برگزار کرد!! فارغ از اینکه نتیجه بازی چگونه رقم خورد،
 می خوایم با این انسانهای  فوق العاده مهربان خداوند بیشتر آشنا بشیم.☺ قبل از هرچیزی توصیه میکنیم فیلم " روز هشتم" رو حتما ببینید! 
فیلمی که یقینا ذهنیت شمارو به 47 کروموزومی ها عوض خواهد کرد!

بعدش هم حتما اسم " آزاده عباس زاده" رو توی اینترنت جستجو کنید تا ببینید این خانم دکتر جسور و خوش فکر،  چه حرکت های بزرگ و ریشه ای رو برای این بچه ها انجام داده! "دیوار47" رو هم حتما حتما بگردین دنبالش تا شاید شما هم قدمی برای 47 کروموزومی ها تونستین بردارین!! " رامبد جوان " و " برنامه خندوانه" هم دست کمی از بقیه ندارند!👓🍉 نقشِ این متفاوت ترین مجری و کارگردان کشورمون در اشاعه فرهنگِ  باور 47 کروموزومی ها، انکار ناپذیر هست. پس باعلم به اینکه شما همه .....رو خودتون میگردین دنبالش،  می ریم تا این کروموزوم و پدیده تایی 47 شدن رو بهتر بشناسیم .... کاریوتیپ بالا, مجموعه 23 جفت کروموزوم انسان را نشان می دهد.  توجه کنید که سه تا کروموزوم 21 وجود دارد !!! 
این شرایط را تری زومی 21 گویند.
در بیشتر موارد، جنین انسان با تعداد غیرطبیعی کروموزوم،  به طور خود به خود قبل از تولد سقط می شود؛ اگرچه افراد دارای اختلال در تعداد کروموزوم ها، از جمله تری زومی 21 که توازن ژنی را کمتر تحت تاثیر قرار می دهند، می توانند زنده بمانند. این افراد معمولا مجموعه علائمی را نشان می دهند که " نشانگان یا سندروم "  نامیده می شوند. 
مثلا فردی با نسخه ای اضافی از کروموزوم ٢١، نشانگان داون نامیده می شود( براساس نام جان لنگدان داون کاشف اولیه بیماری در سال 1866) .
تری زومی 21 معمول ترین حالت غیرطبیعی تعداد کروموزوم هاست.

از هر 700 بچه ایی که متولد می شوند یک نفر مبتلا به نشانگان داون است و معمول ترین نقص مادرزادی در جهان  به شمار می رود. 

کروموزوم 21،  یکی از کوچکترین کروموزوم های ماست، اما داشتن یک نسخه اضافی از این کروموزوم، اثرات زیادی دارد.  افراد مبتلا به نشانگان داون یک سری ویژگی های بارز دارند؛

دو گامت دیگر هر کدام دو کروموزوم دارند. 

ادامه مطلب در پیج اینستاگرام خانه زیست شناسی 

لطفا روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.instagram.com/p/BZmERwuhtAC/?utm_medium=copy_link


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.