رسانه خانۀ زیست شناسی

کروموزوم 22

۱۷ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کروموزوم 22

برگرفته از صفحه اینستاگرامی انجمن علمی دانشجویی خانه زیست شناسی"
 
چه اشکالی داره مثلا موقعی که میخوایم مطلبی رو درباره ی کروموزوم 22 بخونیم،  یه خرده اطلاعات عمومی مون هم بره بالاتر؟! از نظر من که خیلی هم خوبه؛ از نظر شما اگه اشکالی داره حتما کامنت بذارین؛ ممنون میشیم به شدت!!

"فیلادلفیا" اولین پایتخت امریکا بود; ششمین شهر بزرگ این کشور که در ایالت پنسیلوانیا قرار داره. اولین قانون اساسی امریکا هم در این شهر به تصویب رسیده... اطلاعات بدی  نبود، درسته ؟! خُب حالا این مطلب چه ربطی به کروموزوم 22 داره ؟! واقعیت اینه که ما کروموزومی داریم به نام " فیلادلفیا" که نوعی کروموزوم 22 تغییر یافته هست...

کروموزوم ها رو برحسب اندازه، از یک تا 22 شماره گذاری میکنند؛ یعنی کروموزوم  شماره 1، بزرگترین و کروموزوم شماره 22، کوچکترین اندازه را دارا هستند. اگرچه بعدها مشخص شد که اندازه ی کروموزوم 21 یه خرده  کوچکتر از کروموزوم 22 هست!!
 
شماها رو نمیدونم، ولی خودم هر وقت اسم کروموزوم 22 رو می شنوم یاد جابجایی های کروموزومی می افتم؛ جهش های کروموزومی از نوع Translocation. جابجایی های بین کروموزوم های 22 و 9 معروف ترین این جهش هاست،  ولی جابجایی های بین کروموزوم های 22 و 11 و  کروموزوهای 22 و 17 هم زیاد دیده میشن. کروموزوم " فیلادلفیا "  نام نوعی ناهنجاری است که بر اثر جابجایی بین کروموزوم های 22 و 9 به وجود می آد.
 
 به کروموزوم 22 تغییر یافته ی  حاصل از این جابجایی، کروموزوم فیلادلفیا گفته میشه. حالا،  چرا فیلادلفیا، بماند برای " وب گردی های " خودتان ...!
 
در این جابجایی، ژن BCR موجود بر روی  کروموزوم 22 و ژن ABL منتقل شده از کروموزوم 9 ، باهم ادغام شده و باعث به وجود آمدن ژن جدیدی با نام  BCR_ABL میشن. ژن ABL،  نوعی پرتوآنکوژن هست و این ادغام شدن دو ژن، موجب ایجاد پروتئینی میشه  که سبب تقسیم سلولی غیرقابل کنترل میشه ...
 
CML یا chronic Myelogenous leukemia ,  لوسمی مزمن میلوژنی است؛  نوعی سرطان خون که در آن مغز استخوان بسیار بیش از حد طبیعی  گلبول های سفید تولید می کنند. این بیماری معمولا در میانسالی یا پس از آن روی می دهد. در بیش از 90 % مبتلایان به سرطان خون از نوع CML ، جهش کروموزومی موسوم به فیلادلفیا دیده می شود.

جابجایی های بین کروموزوم 22 و 11 باعث بروز " سارکوم یوئینگ" و جابجایی بین کروموزوم 22 و 17 موجب بروز  تومور " درماتوفیبروسارکوم " می شود.
 
 

به امید دیدار شما  در فیلادلفیا ...!! 
دوستت تون داریم؛

خیلییی زیاد...!


 


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.