رسانه خانۀ زیست شناسی

عبور از کنکور برنامه سه ساله می خواهد...

۰۱ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

باید برای کنکور برنامه درازمدت داشت.

عبور از کنکور برنامه سه ساله می خواهد...

به قلم مصطفی پویان

عبور از کنکور برنامه سه‌ساله میخواهد...

زیست شناسی «یازدهم» هم از مجموعه  زیرذره‌بین  منتشر شد؛ به قول مولف دوست‌داشتنیش، «نیوفیس»! کتابی کاملا جدید و براساس کنکورهای سراسری دو ساله اخیر.

در مورد کتاب هرچه بگویم کم گفته‌ام! زیبا، پربار و کاملا به روز. شما میتوانید با جسارت تمام، این کتاب را جایگزین کتاب درسی کنید؛ بله «جایگزین کتاب درسی»!

«مجید علی‌نوری» در تالیف این کتاب واقعا گل کاشته است! یقین دارم ثمره این زحمات را با چاپ‌های مکرر آن برداشت خواهد کرد...

اما واقعیت اینست که سبک سوالات، نگاه طراحان، صندلی های خاص مورد رقابت،.... همه و همه باعث شده‌اند تا همه چیز در مورد کنکور زیست‌شناسی نیاز به تغییر داشته باشد، «حتی کتاب درسی»!! زمان آن رسیده است که نوع نگاهمان را به سبک آموزش و کتابهای کمک آموزشی تغییر دهیم. بهترین کتاب درسی، بهترین کتاب کمک آموزشی، بهترین دبیر کنکوری، بهترین مدرسه و آموزشگاه، بهترین آزمون آزمایشی و مشاوره و... و..... و..... برای عبور از کنکور سراسری کفایت نمی‌کند! چه بسیارند داوطلبان شرکت در کنکوری که از همه این فاکتورها بهره‌مند بودند ولی نتیجه دلخواه را کسب نکرده‌اند!

به عقیده بنده، کنکور در ایران تبدیل به یک فرهنگ شده است؛ درست یا غلطش را کاری ندارم! فرهنگی که متاثر از عوامل مهمی چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع است.

برای کسب «بهترین نتیجه» در کنکور باید فرهنگ عبور از آن را به فرزندانمان آموزش دهیم. نمی‌شود به یکباره در سال دوازدهم به فکر کنکور بیافتیم و با هزینه‌های کمرشکن سعی در فتح قله کنکور داشته باشیم! واقعیت اینست که «نمی‌شود»؛ حتی اگر بهترین معلم، بهترین کتاب، بهترین آزمون، بهترین آموزشگاه را در اختیار داشته باشید...! برای عبور از کنکور «حداقل» برنامه سه ساله نیاز دارین؛ بله «برنامه سه‌ساله....!»

مثل این میمونه که شاید شما پول داشته باشید و بتونین «بهترین پیانوی» دنیا رو بخرین. اما... اما مطمئن باشید «پیانیست نمی‌شین» مگه اینکه خاکش رو خورده باشید!

مصطفی پویان 

مدیر خانه زیست شناسی


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.