رسانه خانۀ زیست شناسی

ماهی درونی شما

۰۹ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ماهی درونی شما

شاید یکی از  زیباترین اتفاقهایی که در خانه زیست شناسی افتاده است چاپ کتاب بی نظیر، زیبا و دلنشینِ "ماهی درونی شما"
باشد، کتابی که پس از چاپ در خانه زیست شناسی، مدیران وب سایت مجله 
Scientific American
را وادار کرده است تا مقاله ای را در مورد وضعیت علم تکامل در ایران بنویسند!! قصه چگونگی ورود این کتاب به خانه زیست شناسی، خود حکایتی جالب و خواندنی دارد که تقاضا میکنم در قسمت انتهایی کپشن بخوانید و لذت ببرید. «ماهی درونی شما» همچون توری برای تماشای تکامل است و یا شاید تندیسی خوش‌تراش و تمام‌قد از آن!
با خواندن کتاب «ماهی درونی شما» با نیل شوبین، نویسنده‌ی آن همراه می‌شوید تا رهروی سفرِ جذابِ اکتشافی باشید که به‌درک کیستی خودمان در آینه‌ی تکامل می‌انجامد. 

 شوبین همه‌ی آنچه را که لازم است در این سفر بدانیم به دستانمان می‌دهد. گویی این پژوهشگر توانا در مقام یک شکارچی فسیل و آناتومیست، در تلاش است تا بینش تازه‌ای درباره‌ی سرهم‌بندی بدن‌های ما، که به مثابه‌ی کلی تشکیل‌یافته از هزاران تکه‌پاره در مسیر چندین میلیارد ساله‌ی تکامل است در اختیار بگذارد. پرسش مهمی که از ابتدای کتاب ذهن خواننده را به خود درگیر می‌کند این  است که «استخوان‌های یک دیرینه‌ماهی چطور سرنخ‌هایی از ساختار ابتدایی بدن‌‌هایمان ارائه می‌کند؟». شوبین با ترتیبی استادانه شواهدِ فسیلی را ارائه می‌دهد تا به ما بگوید برای صدها میلیون سال حیات فقط درون آب بوده؛ تا این‌که در فسیل‌هایی با قدمت ۳۶۵ میلیون سال، جانوران ساکن خشکی پیدا شدند.

در واقع می‌خواهد از تفاوت‌های زندگی در این دو محیط بگوید. این‌که تنفس در آب و خشکی، غذا خوردن، دفع کردن و حتی راه رفتن تا چه اندازه می‌تواند متفاوت باشد. به‌عبارتی، باید نوع کاملا جدیدی از بدن طراحی می‌شد. 
با تکیه بر دانش زمین‌شناسی هرسنگ را به‌مثابه‌ی دفترخاطراتی در بایگانی زمین می‌پندارد و می‌گوید که فسیل‌های درون سنگ‌های جهان به‌طور تصادفی در آن‌ها جاسازی نشده‌اند بلکه محل قرارگیری سنگ‌ها و این‌که چه فسیلی در دل داشته باشند، پیرو یک الگو است!
داستان کشف فسیل «تیکتالیک»، سرگذشت نخستین مرحله‌ از تاریخچه‌ی تکاملی جمجمه، گردن و حتی دست‌وپاهای انسان را آشکار میکند. نویسنده  برای رساندن خواننده‌ها به مقصد، از ایستگاه‌های مختلفی در بدن عبور می‌کند. به‌ژن‌ها سرکی می‌کشد تا بگوید همه‌ی اعضای فرعی، از باله گرفته تا دست‌وپا، از ژن‌های مشابهی ساخته شده‌اند.

ادامه مطلب در پیج اینستاگرام خانه زیست شناسی

لطفا لینک زیر را کلیک کنید.

https://www.instagram.com/p/BfOrW6QhkPl/?utm_medium=copy_link


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.