رسانه خانۀ زیست شناسی

آشنایی با همکاران نیل کمپبل در تالیف کتاب ارزشمند بیولوژی کمپبل

۱۷ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آشنایی با همکاران نیل کمپبل در تالیف کتاب ارزشمند بیولوژی کمپبل

{به قلم مصطفی پویان}شاید یکی از مهم ترین دلایل موفقیت کتاب (بیولوژی کمپبل) گروه نویسندگان این کتاب بوده است، گروهی از بهترین و موثرترین اساتید زیست شناسی که سال ها در حوزه تخصصی خود، علاوه بر تحقیق، تدریس نیزکرده اند. پروفسور کمپیل با زیرکی خاص خودش و با روابط خوبی که با بزرگان و دانشمندان زمان خود داشت (که البته این ویژگی او برخاسته از شخصیت عمیق و اخلاق‌گرای او بود)، توانست در هر یک از حوزه‌های هشت گانه تالیف بهترین فرد را انتخاب کند.

 شاید نزدیک ترین و مسلط ترین فرد پس از خود کمپبل، بر محتوای کتاب، جین ریس (Jane B. Reece) باشد؛ کسی که از ابتدای تالیف کتاب درسال 1987 تا آخرین ویرایش کتاب در سال 2017، همراه کتاب و تیم نویسندگان بوده است. 30 سال فعالیت و درگیری در ویرایش های مختلف کتاب، زمانی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت!

جین ریـس یک میکروبیولوژیست است. او لیسانس میکروبیولوژی را از دانشگاه هاروارد و دکترای باکتریولوژی را از دانشگاه کالیفرنیا اخذ کرد. ریس سالها مدرس (زیست شناسی عمومی ) دردانشگاهها و موسسات مختلف بود. ضمناً فردی دست به قلم وعاشق کار تالیف نیز هست! دو کتاب دیگر او در حوزه زیست شناسی عبارتند از:

جهان سلول (The world of the Cell) و مبانی زیست شناسی (Essential Biology) زمینه تحقیقاتی او نیز نوترکیبی و تغییرات ژنتیکی در باکتری‌ها است.

لیزا یوری (Lissa A. Urry) که در حال حاضر مدیر دپارتمان در کالج Mills است، یک زیست شناس تکوینی است. او فارغ التحصیل دوره دکترای زیست شناسی مولکولی- تکوینی از دانشگاه MIT است. پروفسور کمپبل، مدیریت تالیف بخش های 1 تا 3 را به دکتر یوری سپرده و خودش ویرایش کار را بر عهده گرفت. به دلیل تسلط کامل لیزا یوری بر مباحث "شیمی حیات" و "سلول" و "ژنتیک" یکی از روان ترین و دلچسب ترین قسمت های کتاب بیولوژی کمپبل، بخش های اول تا سوم آن است.بخش هایی که دروازه ورودی خواننده به کتاب محسوب می شود و به شدت در جذب آنها به مطالعه کتاب، موثر است.

بخش های 4 و 5 کتاب (مکانیسم تکامل، تاریخچه تکامل و تنوع زیستی)، یکی از حساس ترین و شاید سخت ترین قسمتهای هر کتاب بیولوژی باشد! دکتر کمپبل برای انتخاب همکار نویسنده‌ی این دو مبحث مهم، سراغ مایکل کاین (Michael L. Cain) رفت. کسی که سالها در گستره وسیعی از مباحث بیولوژی مثل زیست شناسی عمومی، اکولوژی، تکامل و حفظ ذخایر زیستی تدریس کرده است.مایکل کاین، کتاب دیگری نیز در زمینه اکولوژی نوشته است. او فارغ التحصیل دوره دکترای اکولوژی و بیولوژی تکامل از دانشگاه Cornell است. جالب توجه اینکه پروفسور کاین دارای لیسانس ریاضی و زیست شناسی است. پروفسور کمپبل با وجود اینکه خود یک گیاهشناس محسوب می شود، برای تالیف قسمت های گیاهی کتاب کمپبل، به سراغ پیتر مینورسکای (Peter V. Minorsky) رفت.

کسی که فارغ التحصیل دکتری فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه Cornel و یکی از نویسندگان مجله معروف Plant Physiology است. پروفسور مینورسکای سالهای زیادی را به تدریس گیاهشناسی، اکولوژی، تکامل و زیست شناسی عمومی پرداخته است. دکتر کمپبل به دلیل وسواس ویژه اش نسبت به بخش گیاهی کتاب بیولوژی (بخش 6 کتاب)، همکاری متفاوت تری با پروفسور مینورسکای داشت. استیون واسرمن (Steven A. Wasserman) نویسنده بخش هفتم کتاب است.

این بخش از کتاب بیولوژی کمپبل به ساختار و عمل جانوران اختصاص یافته است. انتخاب کمپبل برای نوشتن این بخش، کسی بود که دکتری زیست شناسی تکوینی و تولید مثل خود را از دانشگاه MIT اخذ کرد. واسرمن که دانش آموخته دانشگاه هاروارد در مقطع لیسانس زیست شناسی است، در حال حاضر استاد دانشگاه تگزاس است و دوره های مختلف فیزیولوژی جانوری، زیست شناسی تکوینی و ژنتیک را برای دانشجویان این دانشگاه تدریس می کند.آخرین انتخاب پروفسور نیل کمپبل برای تکمیل گروه نویسندگان کتاب بیولوژی، رابرت جکسون (Robert B Jackson) بود.

کسی که نه تنها تحصیل کرده اکولوژی است، بلکه یک عاشق و فعال محیط زیستی است. جکسون جوایز متعددی را در زمینه اکولوژی و پروژه های زیست محیطی اش دریافت کرد. او دارای روحیه ای لطیف و طبیعت‌گردی ممتاز است. دوکتاب در زمینه شعر کودکان دارد؛ Animal Mischief و Weekend Mischief. هردوی این کتابها نگاهی زیستی دارند.پروفسور جکسون لیسانس مهندسی شیمی و دکترای اکولوژی و آمار از دانشگاه Utah State دارد. علاقه فراوان او نسبت به محیط زیست مسیر تحصیلی‌اش را به سمت اکولوژی سوق داده است.این تیم بزرگ و بی نظیر، در یک کار گروهی موفق، محصولی را روانه بازار کرده است که طی 30 سال گذشته، سالانه 500 هزار نفر متقاضی داشته است.

مصطفی پویان
مدیر گروه ترجمه و ویراستار
کتاب بیولوژی کمپبل


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.