سومین همایش ملی زیست شناسی دانشگاه پیام نور

۱۷ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سومین همایش ملی زیست شناسی دانشگاه پیام نور

سومین همایش ملی زیست شناسی دانشگاه پیام نور، در تاریخ ٨ و ٩  اسفندماه ٩٧ در مرکز پیام نور ساری برگزار شد. این همایش بزرگ که با همکاری " انجمن زیست شناسی ایران"،  " خانه زیست شناسی"، دانشگاه مازندران و دیگر مراکز حمایت کننده برگزار شد، به بررسی مقالات با محوریت " فن آوری های نوین، اقتصاد و صنعت" پرداخته است. حضور پررنگ و موثر "هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران" باعث رونق مضاعف و دستاوردهای ویژه این همایش شده است.

در حدود ٢٥٠ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که پس از بررسی های هیات داوران ٣٢ مقاله قابل ارائه و ١٨٠ مقاله برای ارائه به صورت پوستر  تشخیص داده شد. ضمناً کارگاه ویژه ای برای دبیران زیست شناسی نیز تدارک دیده شد که در نوع خود، قویترین نشست دبیران زیست شناسی با هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران محسوب می شد.
 
یکی از سخنرانان ویژه افتتاحیه مراسم، پروفسور احمد زمانی، رئیس عالی دانشگاه پیام نور کشور بود. دکتر زمانی که استاد تمام پژوهشگاه ملی ژنتیک و هیات علمی این مرکز نیز هستند، موضوع سخنرانی خود را به " زیست شناسی اقتصادی" یا " Bioeconomy" اختصاص داده و نحوه مواجه کشورهای مختلف جهان با این حوزه از دنیای زیست شناسی را مورد تحلیل دقیق قرار داده و پیشنهاد دادند انجمن زیست شناسی ایران به عنوان متولی اصلی " Bioeconomy" در کشور بشود و آیین نامه های لازم و برنامه های آینده را تدوین کند.

سخنرانان سومین همایش ملی زیست شناسی دانشگاه پیام نور

سخنران کلیدی این مراسم، دکتر محمد نبیونی، رئیس انجمن زیست شناسی ایران بود که محور اصلی سخنان ایشان بر مشکلات و معضلات مهم کلانشهرهای  کشور ( از جمله شهر ساری؛ میزبان این همایش) بود که به دست زیست شناسان و با همکاری نهادها و شهرداری ها قابل حل خواهد بود. وی با اشاره مستقیم به بحث جمع آوری زباله ها و نقشی که زیست شناسان می توانند در خلق ثروت از این منبع بالقوه و ارزان و قابل دسترس داشته باشند پرداخت.

دکتر عباس قلی پور، دبیر اجرایی این همایش نیز گزارشی از چگونگی تشکیل این دبیرخانه درسال ٩٦ و نحوه انتخاب مقالات شرکت کنندگان ارائه دادند. وی با مطرح کردن بخشی از مشکلات پیش روی دبیرخانه، از "غربت زیست شناسی " در کشور گلایه کرده و پیشنهاد تشکیل شاخه "زیست شناسی کاربردی"  را در جامعه دانشگاهی زیست شناسی کشور مطرح کردند.

در ادامه، ارائه سخنرانی ها در سه سالن مجزا و پنل های تخصصی انجام شد و پژوهشگران به ارائه دستاوردهای تحقیقاتی خود پرداختند.
 
در روز دوم این همایش ملی، کارگاه ویژه ای برای دبیران زیست شناسی تدارک دیده شده بود که با استقبال کم نظیر دبیران زیست شناسی سراسراستان مازندران مواجه شد.
 
این نشست علمی که با حضور هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران رنگ و بوی خاصی گرفته بود با سخنان دکتر چاپارزاده از دانشگاه تبریز و عضو هیات مدیره انجمن آغاز شد. محور اصلی سخنان دکتر چاپار زاده تکامل انسان از نگاه مذهبیون و دانشمندان زیست شناسی بود. وی با ارائه نظریه های مختلف، دبیران زیست شناسی را به مطالعه عمیق تر و دقیق تر در متون علمی تشویق نمود تا در مواجه با سوالات دانش آموزان بتوانند پاسخ های علمی و قابل دفاع ارائه بدهند.

سخنران بعدی این نشست علمی دکتر افشار محمدیان، مسئوول شاخه دبیران انجمن زیست شناسی ایران بود. دکتر افشار محمدیان عضو هیات علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به نتایج جمع بندی اعتراضات دبیران به کتابهای درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، از دبیران مازندرانی درخواست کرد تا مشکلات کتابهای درسی را به صورت مکتوب در پایان جلسه به ایشان تحویل دهند تا انجمن زیست شناسی ایران به عنوان نهادی اثر گذار و نگهبان زیست شناسی کشور، در راستای اهداف تعریف شده خود، پس از جمع بندی نظرات دبیران کل کشور ، جهت مذاکره و بحث با مراجع بالاتر از دفتر تالیف ( وزیر آموزش و پرورش و یا مقام بالاتر)، وارد عمل شود.

در ادامه این جلسه، سخنان کوتاهی توسط آقای باباجانی، رئیس انجمن زیست شناسی دبیران استان مازندران، خانم دکتر خدادادی مسئول گروه دبیران استان و خانم دکتر ابراهیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز تهران نیز  در همین ارتباط بیان شد.
 
سپس دکتر محمد نبیونی، رئیس انجمن زیست شناسی ایران به ارائه نقطه نظرات انجمن و نوع نگاه این انجمن  به جامعه دبیران زیست شناسی پرداختند. وی در انتها پیشنهاد عضویت حقوقی "انجمن دبیران زیست شناسی مازندران" در انجمن زیست شناسی را مطرح کردند که با استقبال اعضای حاضر در جلسه مواجه شد. در این جلسه همچنین قرار شد یک نفر از اعضای انجمن دبیران زیست شناسی مازندران به عنوان رابط بین دو انجمن انتخاب شود. سخنران پایانی این جلسه مصطفی پویان، مدیر خانه زیست شناسی و عضو هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران بود.

آقای پویان، که خود اهل ساری است، در ابتدای سخنان خود ضمن عرض خیر مقدم به اعضای هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران، این جلسه را بزرگترین اتفاق برای دبیران زیست شناسی استان مازندران در ٤٠ سال اخیر عنوان کرد و از دبیران زیست شناسی خواست تا بهره برداری لازم از این حضور  مبارک را داشته باشند.

محور سخنان مسئول خانه زیست شناسی،بر "نقش دبیران در آینده زیست شناسی کشور " متمرکز شده بود. پویان با اشاره به تاریخچه ١٧ ساله خانه زیست شناسی و خدمات گسترده این مرکز تخصصی به دبیران سراسر کشور، مشکل کتابهای درسی را فرصتی مهم در جهت اتحاد دبیران سراسر کشور عنوان کرد و این فرصت را برای تمرکز قدرت دبیران جهت تاثیر بر آموزش و پرورش و دفتر تالیف بی نظیر خواند.
وی همچنین با ارائه مسیر موفقیت کتاب بیولوژی کمپبل در کشور، این موفقیت را مرهون حمایت های مدبرانه و شجاعانه دبیران سراسر کشور دانست.

پویان همچنین با اشاره به جایگاه ( AP- biology ) در جهان، برنامه آینده خانه زیست شناسی را حرکت در این راستا اعلام کرده و از دبیران زیست شناسی مازندران به صورت ویژه درخواست کرد تا در ترجمه کتاب ارزشمند لایف با خانه زیست شناسی همکاری صمیمانه داشته باشند. در پایان این جلسه دبیران زیست شناسی استان مازندران و اعضای هیات مدیره انجمن زیست شناسی ایران عکس های یادگاری گرفتند و بر تداوم برگزاری جلسات مشترک تاکید کردند. این همایش ملی دو روزه با برگزاری مراسم اختتامیه در عصر پنجشنبه پایان یافت.


مطالب مرتبط

برای اطلاع از دوره های جدید عضو خبرنامه شوید.